Vueling, 10 jaar groei

16 MEI 2014, AMSTERDAM
Samenvatting
Vandaag is het 10 jaar geleden dat er een nieuw project is ontstaan. Een project dat in veel opzichten anders was. Misschien als eerste vanwege de naam, een mix van een Spaans werkwoord en een veranglicaniseerd gerundium. Dit werd gevolgd door toegankelijke prijzen, een vriendelijke en toegankelijke service en loyale klantenkring - onze beste ambassadeurs. Een decennium later kunnen we zeggen dat Vueling haar doelstellingen aan het nakomen is. Wat begon als een bescheiden luchtvaartmaatschappij met iets meer dan honderd werknemers, is uitgegroeid tot een solide maatschappij die is aangesloten bij de IAG groep. In boekjaar 2014 vliegt Vueling met 90 vliegtuigen, dat is 22 keer meer dan de vier waarmee zij haar eerste actieve jaar afsloot. Terwijl in dat jaar vanuit 10 steden in vier landen werd geopereerd, gebeurt dat nu op 131 luchthavens in 36 landen met 280 routes.

Een terugblik

Op 1 juli 2004 steeg de Airbus A-320 met kenteken EC IZD op van de luchthaven in Barcelona El Prat richting Ibiza. Dit eerste commerciële vliegtuig van Vueling Airlines vertegenwoordigde veel meer dan alleen het begin van het opereren van een nieuwe luchtvaartmaatschappij. Terugkijkend was dit het begin van een decennium dat de Spaanse commerciële luchtvaart heeft veranderd. Barcelona werd gepositioneerd als toerisme- en zakelijke bestemming en haar luchthaven werd uitgebreid tot een van de meest actieve van Europa. En niet alleen dat. Na deze mijlpaal zijn er andere bases gekomen, in de Spaanse hoofdstad Madrid, in het noorden van het Iberisch schiereiland La Coruña, Oviedo of Bilbao -waar Vueling 41% van het marktaandeel bezit. In de mediterrane streek in Alicante -nu bovendien met een rechtstreekse vlucht naar de hub van Fiumicino- en Valencia. Malaga –met 5 vliegtuigen die hier de thuisbasis hebben- en Sevilla in het zuiden. En bestemmingen op de eilanden de Balearen, Palma de Mallorca en Ibiza en op de Canarische Eilanden Tenerife en Las Palmas.

Het is een decennium van ontwikkelingen geweest: van innovatie en van het creëren van een nieuwe manier van luchtvervoer. Tien jaar na die eerste vlucht heeft Vueling beslissend bijgedragen aan het veranderen van het low cost segment in een nieuwe categorie, veel meer georiënteerd op diensten en kwaliteit: smart-cost.

Size does matter

De exponentiële groei is een gevolg van innovatie en de voortdurende inspanning om zo dicht mogelijk bij de klant te staan. Voor, tijdens en na de reis. Vueling is pionier geweest bij het vereenvoudigen van de stoelkeuze bij het reserveren via de wereldwijde reserveringssystemen via diverse portalen. Zij heeft ook een eigen luchtvaartpuntenprogramma ontwikkeld –bekend als ‘Punto’-, of de Premium diensten, waarmee de klanten worden bedankt voor het vertrouwen dat zij in de luchtvaartmaatschappij gesteld hebben door onder andere een exclusieve klantenservicetelefoon, speciale incheckbalies, fast track of voorrang bij het instappen.

2009 was het jaar van de verandering voor Vueling, met twee fundamentele ontwikkelingen: de fusie met Clickair en de verplaatsing naar de net geopende T-1 van de luchthaven El Prat. De fusie gaf de mogelijkheid tot groei van 18 naar 37 vliegtuigen en het verdubbelen van onder andere het aantal vervoerde passagiers dat in 2009 het aandeel van 10 miljoen overschreed. Het opereren vanaf de nieuwe terminal vanaf El Prat, met haar zeer efficiënte passagiers- en bagagebeheer, zorgde er voor dat Vueling in mei 2010 een andere van de grote taboes van de zogenaamde low cost doorbrak: het aanbieden van vluchten met overstap. In dat eerste jaar was het aantal passagiers dat overstapte al succesvol (bijna 180.000). In 2013 waren het er meer dan twee miljoen, die meer dan 18% van het totaal aantal passagiers van de luchtvaartmaatschappij vertegenwoordigden en luchtverkeer dat op andere wijze niet via de luchthaven van Barcelona zou komen.

Van je naar u zonder de nabijheid te verliezen

De A-320’s die volgden op de eerste EC IZD zijn nog steeds de beste optie om van een gezinsvakantie te genieten op de stranden van de Canarische Eilanden, de Griekse eilanden of de Noorse fjorden. Of om een meer originele vakantie te vieren met je partner of vrienden op bestemmingen als Reykjavik, Dakar of Banjul. Maar tegelijkertijd is Vueling ook de uitverkoren overstapplaats van de zakelijke reiziger geworden. voor een groot aantal Spaanse steden en de belangrijkste zakencentra van Europa, Noord-Afrika en de euro-mediterrane brug vanaf Londen, Parijs, Brussel of Frankfurt naar Beiroet, Casablanca of Tel-Aviv. Al 44% van onze passagiers is zakelijk. Deze zakelijke reiziger vindt bij Vueling mogelijkheden en diensten die geen enkele andere maatschappij van zijn klasse kan bieden: de Basic en Optima tarieven met verschillende mogelijkheden en de Excellence klasse, met totale flexibiliteit wat betreft wijzigingen, annulering, lege tussenstoel, toegang tot vipzaal, voorrang bij het instappen… Dat alles met Avios. Toentertijd waren er mensen die zeiden dat lage tarieven en diensten die overeenkomen met business class bij een traditionele maatschappij onmogelijk waren. Nu proberen zij ons na te doen.

Wat is het geheim? De passie van een team

Vueling start haar tweede decennium met de uitdaging om haar model internationaal verder uit te breiden. In 2009 zijn we begonnen met opereren buiten Spanje en nu hebben we bases in Rome, Amsterdam en Florence, naast de nightstops van Brussel en Parijs. Italië is in 2014 de grote uitdaging van de maatschappij. in de loop van dit jaar worden elf vliegtuigen geïntroduceerd om diverse routes tussen zestien Italiaanse steden en geheel Europa via de tweede hub van de maatschappij in Rome-Fiumicino, dat deze lente in werking is gezet, te verzorgen.

Net als tien jaar geleden, blijven we voortdurend bezig met het verbeteren en optimaliseren van de service naar onze klanten. We vliegen met een vloot die volop in vernieuwing is om tot één van de meest moderne van haar segment in Europa te worden. De nieuwste generatie Airbussen met lage uitstoot, met een vergroot vliegbereik, wifi verbinding en nieuwe comfortabelere interieurs. De 2.206 werknemers zijn voortdurend bezig met innovatie en met zich aansluiten aan de behoeften van de klanten. Duizenden personen –van piloten tot en met cabinepersoneel, technici, administratief- en klantenservicepersoneel, allerlei soorten personen in diverse delen van Spanje en Europa&mdash hebben het huidige Vueling gecreëerd. En zij allen, zonder uitzondering, zijn zich ervan bewust dat zonder passagiers hun werk niets waard is.

Barcelona, May 16th 2014